Chcesz kupić trochę nietuzinkowych rzeczy? Szukasz wyjątkowej porcelany do swojej kolekcji? A może wrócisz do domu z pięknymi sadzonkami z jednego z ogrodów na osiedlu? Będą kawa, ciasto, orzeźwiające napoje oraz liczne atrakcje! Będzie muzyka, jacht i masa wyjątkowych przedmiotów, między innymi model samolotu od pana Kazimierza.
Kulturalny Fundusz Osiedlowy to jest to!
Inicjatywa organizacji targu jest wynikiem spotkań z mieszkańcami przy boisku na ul. Górniczej. Szukaliśmy formuły, która zachęciłaby do spotkania i wspólnego działania oraz miałaby potencjał powtarzalności i pomnożenia kapitału. Tak zrodził się pomysł stworzenia wspólnego funduszu na cele osiedlowe oraz wyprzedaży garażowej na jego rzecz.
Całkowity dochód z Węglowego Targu zasili Kulturalny Fundusz Osiedlowy. Wspólnym kapitałem kolektywnie zarządzać będą aktywne osoby mieszkające na osiedlu ks. Skorupki. Zgromadzone środki finansowe zainwestowane zostaną w kolejne wydarzenia kulturalne.
Przyjdź, zachwyć się, poznaj skuteczne sąsiedztwo i kup coś niesamowitego!
Wydarzenie jest finałem działań rezydencyjnych „Zagrajmy w tysiące” w ramach Generatora Malta. Arek Pasożyt i Michał Mioduszewski pracują na Osiedlu im. ks. Skorupki na Górczynie.
Kuratorki: Joanna Pańczak, Agnieszka Różyńska, koordynatorka: Basia Bilon
w ramach cyklu: ARCHITEKTURA RELACJI / REZYDENCJE
Działania wokół zwątpienia w lokalność rozpoczęliśmy w lutym, zapraszając na rezydencje trzy niepoznańskie duety twórcze: Michała Mioduszewskiego i Arka Pasożyta, Kamilę Wolszczak i Marcina Zalewskiego oraz Karolinę Włodek i Adama Martyniaka.
Punktem wyjścia do artystyczno-społecznych działań były trzy poznańskie osiedla powstałe w latach 30. XX wieku w ramach programu budownictwa socjalnego: Osiedle Opieki Społecznej na Naramowicach (Wolszczak/Zalewski), Osiedle im. ks. Skorupki na Górczynie (Mioduszewski/Pasożyt) oraz baraki przy ul. Jarzębowej i Opolskiej na Świerczewie (Włodek/Martyniak).Zamieszkałe do dziś miejsca uobecniają realizacje architektoniczne, które miały pokazywać, że istnieje możliwość projektowania inżynierii, zdolnej do przekształcenia relacji społecznych, wznosząc się ponad projektowanie samej tkanki mieszkalnej. To na pozór czysto utopijne myślenie przez pewien czas było utopią w działaniu i dawało szansę na w miarę godne warunki życiowe osobom z różnych powodów wykluczanym. To często pełne wiary, momentami trudne opowieści o byciu razem. Jak zmienił się ich bieg wobec przemian w polityce mieszkaniowej po 1989 roku?
Michał Mioduszewski (1984) – artysta, psycholog społeczny, animator przestrzeni. W 2013 roku zainicjował powstanie Cafe Fińskiej, pierwszej bezgotówkowej kawiarni w Polsce w ramach ArtBoom Festival; od 2009 roku współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i prowadzi Domek Herbaciany w Parku Rzeźby na Bródnie, współtworzył Kino na klatce schodowej i otwarte pracownie uliczne w Miejscu Projektów Zachęty i podczas Festiwalu Warszawa w Budowie na pl. Defilad. Od 2014 roku jest zaangażowany w prowadzenie 3 Pokoi z Kuchnią w Białołęckim Ośrodku Kultury.
Arek Pasożyt (1986) – artysta, animator. Sformułował „Manifest Pasożytnictwa” w 2010 roku przedstawiający ideę swoich działań jako artysty-pasożyta. Żył pasożytując przez cztery lata w kilkunastu instytucjach kultury. Działania te przerodziły się w krytykę statusu artysty w społeczeństwie i z czasem zaczął realizować tzw. projekty żywicielskie, głównie w przestrzeni publicznej. Pracował z grupami społecznymi, określanymi jako „pasożyty społeczne”: Romami, osobami długotrwale bezrobotnymi, doświadczającymi bezdomności. Członek kolektywu Grupa nad Wisłą.