Czy obrazy potrafią przeciwdziałać polityce nienawiści, która wszelkich przybywających do Europy imigrantów przedstawia jako obcych i potencjalnie groźnych intruzów z innego świata? Czy za pomocą filmu można stworzyć narrację, albo wizję, innej wspólnoty niż ta oparta na narodowej, bądź etnicznej unifikacji? Jak tworzyć takie obrazy i jak łączyć je z codzienną praktyką oporu, w epoce multimediów, postprawdy i nowego populizmu? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w trakcie naszej dyskusji.
Prowadzenie: Agnieszka RóżyńskaWydarzenie w ramach wystawy: TRZECI BEZPIECZNY KRAJ
Paweł Mościcki
Filozof, eseista i tłumacz, adiunkt w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Członek redakcji kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. Wokół Marka Piaseckiego (2016), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017).
Katarzyna Czarnota
Współorganizatorka oddolnej pomocy dla uchodźców. W latach 2013–2018 prowadziła badania dotyczące ekonomii migracji. Współpracuje z polską edycją miesięcznika społeczno-politycznego Le Monde diplomatique. Publikowała teksty m.in. na temat militaryzacji granic Europy, szlaku bałkańskiego, sytuacji syryjskich uchodźców na tureckim rynku pracy. Doktorantka w Instytucie Socjologii UAM w Poznaniu.