Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

15 - 24/06/2018

28. edycja Malta Festival Poznań dobiegła końca. Przez ostatnie 10 dni uczestniczyliśmy w ponad 200 spektaklach, koncertach, debatach i działaniach miejskich. Dziękujemy naszej publiczności za udział w festiwalu! Było Was dużo, przeżywaliście z nami wzruszenia, radości i uniesienia.

W tym roku razem z belgijskim kolektywem Needcompany skakaliśmy w wiarę – sprawdzaliśmy, jak sztuka może łączyć pomimo podziałów i różnic, jak może budować dialog i pytaliśmy o rolę artysty we współczesnym świecie. W ramach Idiomu Skok w wiarę, przygotowanego przez naszych kuratorów – Jana Lauwersa, Grace Ellen Barkey i Maartena Seghersa, uczestniczyliśmy w 18 wydarzeniach. Mieliśmy okazję zobaczyć m.in. głośną Wojnę i terpentynę na podstawie powieści Stefana Hertmansa, wziąć udział w światowej premierze Concert by a Band Facing the Wrong Way i niepowtarzalnym, premierowym koncercie grupy Needcompany – O, Tomorrow's Parties (or Fun is Politics). „Sceniczne obrazy – organizacja przestrzeni, ruch, kostiumy i scenografia – są od początku do końca przemyślane. Raz obrazują coś dosłownie, innym razem posługują się metaforą” – pisze Anna Solak o spektaklu Wojna i terpentyna na portalu kultura.poznan.pl.

Hasłem przewodnim Generatora Malta było w tym roku Zwątpienie w lokalność. Dzięki kuratorkom – Joannie Pańczak i Agnieszce Różyńskiej – przyglądaliśmy się pierwszym poznańskim osiedlom socjalnym i lokalnym przebudowom oraz rozmawialiśmy o problemach osób uciekających przed konfliktami zbrojnymi. W ramach programu Generatora uczestniczyliśmy m.in. w rozmowach Human Mic i w wystawach: fotografii reportażowej Ahmeda Deeba Trzeci bezpieczny kraj oraz Blank Space badającej granicę między wolnością słowa a mową nienawiści. „Anonimowość uczestników projektu i ich historii pomogła osobom, które w innych okolicznościach nie miałyby sił na wyartykułowanie swojej opinii” – opisywali wystawę Blank Space Julia Niedziejko i Wojciech Kobus na stronie magazynu „Czas Kultury”.

W ramach tegorocznego festiwalu uczestniczyliśmy w premierze spektaklu Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?) – korprodukcji teatralnej festiwalu Malta i Teatru Zagłębia w Sosnowcu w reżyserii Anety Groszyńskiej i dramaturgii Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego. „(...) teatr krytyczny o lewicowej wrażliwości zamiast wzywać do refleksji poprzez nie dla wszystkich zrozumiałe prowokacje, otwiera się na dialog. Do tej pory buksował w miejscu” – pisał o premierze dla „Rzeczpospolitej” Jacek Cieślak.

Festiwal nie odbyłby się, gdyby nie nasi wolontariusze. Pracowali w biurze, w punktach informacyjnych i miejscach, gdzie odbywały się festiwalowe wydarzenia, sprawdzali bilety oraz informowali widzów o szczegółach maltańskich działań. Dziękujemy ponad 100 osobom, które zaangażowały się w organizację tegorocznej Malty!

Na festiwalu swoje projekty zaprezentowało ponad 350 twórców z 17 krajów. Dziękujemy artystom, a przede wszystkim kuratorom – Janowi Lauwersowi, Grace Ellen Barkey i Maartenowi Seghersowi – oraz pozostałym członkom grupy Needcompany, którzy zaangażowali nas w dyskusję o współczesnej sztuce i razem z nami bawili się na festiwalowych wydarzeniach.

Finansowo wsparli nas: Prezydent Jacek Jaśkowiak i Urząd Miasta Poznania, Marszałek Marek Woźniak i Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Minister Kultury Flandrii Sven Gatz oraz rząd Flandrii i przedstawicielstwo rządu Flandrii w Polsce. Dziękujemy za pomoc i obecność na festiwalu.

Za pomoc jesteśmy wdzięczni także naszym sponsorom: Kulczyk Investments, Grupie Ciech, Międzynarodowym Targom Poznańskim, Tempus Leasing i Robot Gentleman.

Współorganizatorom i partnerom dziękujemy za współtworzenie festiwalowych wydarzeń, udostępnianie przestrzeni i prezentowanie w ramach Malty swoich działań: Instytutowi Francuskiemu w Polsce, British Council, Instytutowi Adama Mickiewicza, Auli Artis, School of Form, Collegium Da Vinci, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Centrum Kultury Zamek, Estradzie Poznańskiej, Galerii Miejskiej Arsenał, Pawilonowi, miastu Sosnowiec i Teatrowi Zagłębia w Sosnowcu, Polskiemu Teatrowi Tańca, Scenie Roboczej, Teatrowi Nowemu, Teatrowi Polskiemu i Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Za wszystkie zapowiedzi, relacje i recenzje dziękujemy mediom – lokalnym, polskim, jak i międzynarodowym – oraz dziennikarzom, którzy przyjechali na Malta Festival Poznań. Podziękowania należą się przede wszystkim naszym patronom medialnym: TOK FM, TVN Fabuła i Arte po polsku, Gazeta Wyborcza, AMS, Aktivist, Empik, Notes na 6 Tygodni, Didaskalia, Czas Kultury, Sens, Zwierciadło, Onet.

O każdej porze wspomagała nas komunikacyjnie firma Toyota Bońkowscy oraz Promobil Fleet – partnerzy logistyczni festiwalu. Nasze wyjątkowe torby i saszetki „nerki” uszyła firma Kuluza, a tkaniny, które na 10 dni ozdobiły plac Wolności dostarczyła Dekoma.