Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

15 - 24/06/2018

fot. Maciej Zakrzewski
Galeriafot. Maciej Zakrzewski
  • Plenerowe otwarcie Malty

    Twórcze i wspólnotowe doświadczenie architektury miasta i ważnych dla niego symboli. Francuski artysta sztuk wizualnych Olivier Grossetête wraz z wolontariuszami odtworzy z kartonów wieżę sztucznie dobudowaną do historycznego budynku Zamku Przemysła w Poznaniu. Zbudowana w latach 2011–2013 na podstawie skąpych źródeł historycznych, a otwarta dla zwiedzających w 2016 roku wieża od początku budziła kontrowersje. Jedni są nią zachwyceni, inni wytykają jej autorom odejście od historycznego charakteru miejsca. Replika wieży, nazywanej przez poznaniaków „wieżą Gargamela”, powstanie bez pomocy maszyn, przy użyciu jedynie ludzkiej siły i energii. Kilkudniowy, spektakularny proces budowy zakończy jej równie spektakularne zburzenie.

    Ten niewinny, ale wywrotowy gest Olivera Grossetête'a i rzeszy ochotników otworzy 28. edycję Malta Festival Poznań i będzie zapowiedzią festiwalowych projektów pokazujących, że sztuka ma moc demaskowania szaleństwa otaczającego nas świata i pozwala wobec niego na indywidualny, a jednocześnie obywatelski protest. Projektowi towarzyszyć będzie dyskusja Wierzę w wieżę, podczas której zapytamy o to, czym jest architektoniczna pamięć miasta i kto ją kształtuje? Gdzie przebiega granica między kiczem a twórczą wariacją na temat przeszłości? Spotkanie odbędzie się 15.06 o g. 17:00 na placu Wolności. 

  • Olivier Grossetête

    Jest francuskim artystą wizualnym, absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Valence (1998), problematyzującym w swojej pracy temat miejskiej architektury i jej symboliki. Punktem wyjścia jest dla artysty relacja między dziełem i kontekstem, w jakim ono powstaje, rozmiarem i tworzywem, koncepcją a działaniem, przedstawieniem i jego śladami. W 2000 roku Olivier Grossetête zrealizował projekt Un bateau ivre 1 – jednocześnie obiekt, spektakl i film – w którym pojawia się papierowa, odpowiadająca rzeczywistym rozmiarom łódź nawiązująca do słynnych scen z historii kina. Un bateau ivre 1 stało się zaczynem kolejnych projektów artysty. Od 2002 roku Olivier Grossetête tworzy monumentalne konstrukcje nawiązujące do istniejącej architektury. Warsztaty przygotowujące do budowy, w których brali udział wolontariusze – mieszkańcy poszczególnych miast, szybko stały się integralną częścią prac. Projekty artysty są odtąd jednoczącym, wspólnotowym działaniem na granicy sztuki i zabawy, pozwalającym przemyśleć architektoniczną tożsamość miasta.